Anasayfa > Basın Merkezi > 2006 > Haziran > 
UNICEF'ten düzenli haber almak için iletişim bilgilerinizi bırakabilirsiniz

Basın Merkezi (6/2006)

2006/06/13 - Türk Okulları Öğrencilerine Dostça Yaklaşıyor


Okulun balonlardan, hayvanlardan ve çiçekelerden oluşan çocukça duvar resimleriyle çevrili bahçesinde yürürken oniki-onüç yaşlarındaki bir çocuk bana Burası iyi bir okul. Diğerlerinden daha iyi dedi. Güneş, özenle bakılan, öğrencilerin kendi zevklerine göre tasarlayıp ektikleri ödüllü bahçenin üzerinde parlıyordu. Girişteki Basında Biz başlıklı bir pano, Van ilinde Çocuk Dostu Okul ünvanını kazanmaya niyetlenen onüç okuldan biri olan Fevzi Geyik İlköğretim Okuluyla ilgilenen ilk basın mensubu olmadığımı muştuluyordu. Öğretmenler odasında beni bekleyen başka keşifler vardı.
Sınıfta gülümseyen sekiz kiz çocuk
Fevzi Geyik İlköğretim Okulu’nda öğrenciler.
Fotoğraf Sema Hosta © UNICEF Türkiye 2006

Tecrübeli kadın bir öğretmen, çocuk-dostu kavramı çerçevesinde eğitim almadan önceki meslek yılları hakkında iyi bir öğretmen olduğumu düşünürdüm” diyordu. “Bilgilendirmekte iyi olduğumu düşünürdüm.

Genç erkek bir meslektaşı Memurduk, öğretmen olmayı öğrendik diye itirafta bulunuyor.

Sabahları geliyor, programı uyguluyor ve akşam eve dönüyordum. Sınıfımda 49 öğrenci vardı ama şimdi anlıyorum ki yalnızca ön sırada oturan ve matematikte iyi olan dokuzunu tanıyormuşum. Arkadakilerden bazıları drama konusunda çok yetenekliymiş meğer.

Eğitici eğitimi

Çocuk-dostu okul girişimi, okulların, öğrencilerinin şiddetten uzak, ferah bir ortamda zevk alarak öğrenmelerini sağlayan, çekici birer yuva olmalarını amaçlamaktadır. Bu girişim, eğitimi bir hak olarak görerek, her çoçuğun eleştirel düşünme, öz-saygı ve sosyal becerilerinin geliştirilmesini hedeflemektedir. Çocuk-dostu bir okul, çocuğun sağlığını, beslenmesini ve genel iyiliğini içeren tümünün çıkarlarına hizmet eder. Ayrıca bütün çocukların haklarını ve iyiliğini okuldan önce, okul yıllarında ve mezuniyetten sonra da izlemekte yardımcı olur.

Türkiye’de çocuk-dostu okullar politikası 2003 yılında uygulamaya konmuş ve 2004 yılının başlarında Fevzi Geyik İlköğretim Okulu Milli Eğitim Bakanlığına başvurarak ilk uygulama kapsamına alınan okullardan biri olmuştur. Okul personeli bundan sonra UNICEF’in de desteklediği kapsamlı eğitimlere katılmıştır. Okulun üç binden fazla öğrencisi ve yaklaşık seksen öğretmeni bulunmaktadır. Van şehrinin genelde çevredeki dağlık kırsaldan göç etmiş yoksul ailelerinin oturduğu Karşıyaka mahallesinde bulunan okul, ilde çocuk-dostu okullar projesinin koordinatörlüğünü de üstlenmiştir.

Toplumla Bütünleşmek

Değişen yalnızca öğretim değil. Çocuklara okulda karar almada daha büyük rol verilmiş ve ister şikayet kutusunu kullanarak, ister sabah ve öğleden sonra yapılan törenler sırasında, ister doğrudan Müdür Fırat Şad’ın odasına gelerek görüşlerini belirtmelerine fırsat tanınmıştır. Çocuk-dostu okul anlayışına uygun olarak velileri ve toplumu da ortak etmek için çaba sarfedilmiş. Okul dergisi ve bültenleri basılmış, veliler için daha önce bilinmeyen veli-okul-çocuk sözleşmesi kavramının tanıtıldığı seminerler düzenlenmiş. Öğretmenler bunun sayesinde veli toplantılarına katılımın kırk kişiden beşyüz kişiye yükseldiğini söylüyorlar. Geçmişte ne zaman bir toplantı düzenlesek veliler para isteyeceğimizi düşünerek gelmezlerdi diyor Şad, Oysa şimdi buraya bizim okulumuz diyorlar ve bunun sayesinde buralarda güvenlik sorunumuz da yok.

Diğer faaliyetler ise okulun internet sitesinin düzenlenmesinden, alanında lider bir sivil toplum kuruluşu olan Anne ve Çocuk Eğitimi Vakfı işbirliğiyle anneler için okuma yazma kursları düzenlenmesine kadar varıyor. Bölgede cinsiyetler arası eşitsizlikler yüksek, bu yüzden okul tüm kızların sekiz yıllık temel temel eğitim alması için düzenlenen kampanyanın içinde aktif bir rol oynamaktadır. Öğretmenlerin yer değiştirme oranının yüksek olması, yeni gelenlerin sürekli çocuk-dostu anlayışında eğitilmelerini gerektiriyor.

Geleceğe bakış

Türkiye’de 326 okul çocuk-dostu okul programında yer alıyor. Bakanlık, uygulamayı ülkedeki tüm ilköğretim okullarına yaymak istiyor. Bu okulları değerlendirmek ve takip etmekte kullanılacak olan ölçütler çok yakın zamanda, Haziran’da Akdeniz liman şehri Mersin’de düzenlenen ulusal bir çalıştayda belirlendi. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı İlköğretim Genel Müdürü Profesör Yüksel Özden “dünyaya gösterebileceğimiz bir şey olduğu için gururluyuz” diyor ve Türkiye’deki tüm okulların çocuk-dostu standartlarına eriştiği günü iple çekiyor.