Anasayfa > Basın Merkezi > 2016 > Mart > 
UNICEF'ten düzenli haber almak için iletişim bilgilerinizi bırakabilirsiniz

Basın Merkezi (3/2016)

Türkiye'de Yeni Bir Hayat


@UNICEF- Mersin Türkiye 2016 UNICEF destekli geçici eğitim merkezlerinden birinde gönüllü öğretmen olarak çalışması sayesinde, Sheza kendi toplumu içinde aktif bir rol üstlenebilmiş.
Benim adım Sheza, 33 yaşındayım. Ama bir kaç yıl önce yaşayacağımı söyleseler asla inanmayacağım acılar nedeni ile çok daha yaşlı hissediyorum. Hala büyük bir özlemle geri dönmeyi umut ettiğim ülkemde yani Suriye’de yaşanan savaştan dolayı binlerce çocuk hayatını kaybetti. Onlardan biri de benim çocuğumdu. Muhammed henüz 7 yaşındaydı, gözbebeğimizdi. Dünyadaki her çocuk gibi masum ve biz büyüklerin dünyasında olup bitenlerden bihaberdi. Ama bu acımasız savaş onu benden aldı. Bir anne için bu hayatta evlat kaybından daha büyük bir acı olabilir mi?

Sheza ile Suriye’de yaşanan çatışmalardan kaçtıktan sonra Türkiye’de yerleştikleri Mersin’de karşılaştık. Aynı kaderi paylaşan diğer bütün Suriyeliler gibi O’da yeni hayatına yeni koşullara adapte olmaya çalışıyor, tüm belirsizliklere ve zorluklara rağmen. Ama Suriyeli çocuklar için hayati önemdeki eğitim ihtiyaçlarının giderilmesi amacıyla açılan UNICEF destekli geçici eğitim merkezlerinden birinde gönüllü öğretmen olarak çalışması sayesinde, Sheza kendi toplumu içinde aktif bir rol üstlenebilmiş. Uzun süre bu görevi gönüllü olarak yürüten yaklaşık 10.000 öğretmene UNICEF ve Milli Eğitim Bakanlığı arasında gerçekleştirilen işbirliği kapsamında aylık teşvik ödemesi yapılıyor. Japonya Hükümeti’nin desteği ile sağlanan bu teşvikler gıda, kira gibi aylık temel giderlerin karşılanması açısından öğretmenlere önemli bir katkı sağlıyor.
 
Eğitim Devam Etmeli

Türkiye’de 2,7 milyondan fazla Suriyeli, geçici koruma altında yaşamlarını sürdürüyor. Bu sayının 1,4 milyonunu çocuklar oluşturuyor.  Milli Eğitim Bakanlığı tarafından açıklanan son verilere göre Türkiye genelinde 325.000 Suriyeli çocuk örgün eğitime katılmış durumda bulunuyor. Bu da bir önceki okul yılının sonunda okula giden çocuk sayısının %50 oranında arttığına işaret ediyor. Ama buna rağmen 500.000’in üzerinde çocuk hala eğitim sisteminin dışında.

Öğretmenlere verilen aylık teşvik ödemeleri Türkiye Devleti’nin UNICEF ve diğer partnerleri ile işbirliği içerisinde ve Japonya Hükümeti’nin finansal desteği ile Suriyeli çocukların kaliteli eğitim olanaklarına ulaşmalarına yönelik yürüttüğü çok geniş bir yelpazeye yayılan faaliyetlerinden sadece biri. Sheza’ nın da görev yaptığı Mersin Toroslar Geçici Eğitim Merkezi ve yine Mersin’de hizmet veren Mezitli Geçici Eğitim Merkezi aracılığı ile toplam 1821 öğrenciye eğitim imkanı sağlanıyor. Bu merkezlerdeki 74 öğretmen de dahil olmak üzere Mersin genelinde aktif olan tüm eğitim merkezlerinde görev yapan 700 Suriyeli öğretmen,  eğitimin her durumda sürdürülebilmesi için var gücüyle çalışıyor. Tüm bu öğretmenlere Japon Hükümeti tarafından sağlanan fonlar aracılığı ile UNICEF tarafından aylık olarak teşvik ödemeleri yapılıyor. Tıpkı Mersin’dekiler gibi Japon Hükümeti’nin sağladığı fonlar ile inşa edilen okullardan biri Osmaniye Şehir Merkezi’nde diğeri ise Şanlıurfa’nın Akçakale ilçesinde bulunuyor. Bu 4 okulun iç donanımları, kırtasiye malzemeleri, okul çantaları ve öğretmen teşvikleri de bu fon kapsamda sağlanıyor.
 
“Şimdi hayatımıza Türkiye’ de devam ediyoruz. Yaşasaydı belki oğlumun da eğitim göreceği sınıflarda O’nun akranlarına ders veriyorum. Belki Muhammed yapamayacak ama hayata tutunabilen her çocuk Suriye’nin geleceğini inşa edecek. Ülkemizi yeniden kurmak için her bir çocuğumuza ihtiyaç olacak. Bu nedenle eğitimlerine devam edebilmeleri şart” diyerek sözlerini tamamlıyor Sheza, yaşadıkları her türlü zorluğa rağmen gelecek umudunu kaybetmeyen milyonlarca Suriyeli gibi.
 
Eğitim Gelecek Kurtarır

“Bir çocuğun hayatında eğitim beslenmek kadar önemli bir gereksinimdir ve o kadar da doğal bir haktır. Nasıl ki insan yetersiz beslendiğinde zayıflar, sağlığını kaybederse, eğitim alamadığında da aynı şekilde güçsüzleşir, hayatla mücadelesinde yetersiz kalır. Suriye’deki kriz 5.yılını dolduruyor, milyonlarca Suriyeli çocuğun eğitimi o ya da bu şekilde sekteye uğramış durumda. Bu çocukların geleceğe dair umutlarının olması ancak bugün eğitime erişimlerinin sağlanması ile mümkün olabilir” Mersin Toroslar Geçici Eğitim Merkezi Koordinatörü Emre Bukan eğitimin Suriyeli çocuklar için önemine bu sözlerle dikkat çekiyor. Bukan’a göre Mersin’de hizmet veren bu eğitim merkezlerinde çocukların güvenli bir ortamda eğitim alma imkanına sahip olması, onların sağlıklı bireyler olarak yetişmeleri açısından hayati önem taşıyor.

11 yaşındaki Muhammed’ te Suriye’den ayrıldıktan sonra Mersin’e yerleşen Suriyeli çocuklardan biri. Eğitimine devam edebildiği ve okula gidebildiği için çok mutlu olduğunu söyleyen Muhammed’ in her çocuk gibi ileride ne olmak istediği sorusuna verilecek hazır bir cevabı ve çok da geçerli bir sebebi var:“Okulumu, derslerimi ve öğretmenlerimi çok seviyorum. Ama en kısa zamanda Suriye’ye dönmeyi çok istiyorum. Derslerimde başarılı olup ileride diş doktoru olmayı çok istiyorum. Böylece annemi çok mutlu etmiş olacağım.”

@UNICEF – Mersin Türkiye 2016 Muhammed: “Okulumu, derslerimi ve öğretmenlerimi çok seviyorum. Ama en kısa zamanda Suriye’ye dönmeyi çok istiyorum".