Anasayfa > Basın Merkezi > 2016 > Mayıs > 
UNICEF'ten düzenli haber almak için iletişim bilgilerinizi bırakabilirsiniz

Basın Merkezi (5/2016)

UNICEF: Her gün dört okul ya da hastane saldırıya ve ya işgale uğruyor


© UNICEF/UNI172070/El Baba

Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu Dünya İnsani Zirvesi öncesinde okulların ve hastanelerin korunması çağrısında bulundu

Fotoğraf ve videoları indirmek için:  http://uni.cf/23VoIj6 

NEW YORK 19 Mayıs 2016 –Dünya İnsani Zirvesi öncesinde UNICEF tarafından yapılan bir analize göre dünyada her gün ortalama dört okul ya da hastane silahlı güçlerin saldırısına ve ya işgaline maruz kalmaktadır.

En son BM Çocuklar ve Silahlı Çatışma Genel Sekreterliği tarafından hazırlanan rapor,eğitim ve sağlık tesisleriyle buralarda çalışanlara yönelik son dönemdeki saldırıların hemen sonrasına denk gelmiştir. Sözü edilen olaylar arasında Yemen’de okulların bombalanması ile birlikte 27 Nisan’da Suriye’nin Halep kentinde bir hastaneye yapılan ve yöredeki son çocuk doktoru dâhil en az 50 kişinin ölümüne yol açan saldırı da yer almaktadır.

UNICEF Olağanüstü Durum Programları Direktörü Afshan Khan’ın konuya ilişkin açıklamadı şöyledir: “Çocuklar tam da korunmaları ve kendilerini güvende hissetmeleri gereken yerlerde öldürülmekte, yaralanmakta ya da kalıcı hasarlara maruz kalmaktadır.”

“Çatışmalar sırasında okulların ve hastanelerin hedef alınması kaygı ve utanç verici bir eğilimdir. Bu gibi yerlere, sağlıkçılara ve öğretmenlere yönelik kasıtlı ve doğrudan saldırılar savaş suçu oluşturabilecek niteliktedir. Hükümetler ve diğer aktörler uluslararası insani hukuk ve uluslararası insan hakları hukuku hükümlerini gözeterek okulları ve hastaneleri acilen korumalı ve devletler Güvenli Okullar Bildirgesi’ni imzalamalıdır.”[i]

Okullara ve hastanelere saldırı, BM Güvenlik Konseyi tarafından belirlenen ve ele alınan çocuklara yönelik altı ağır ihlal durumundan birini oluşturmaktadır.  BM Çocuklar ve Silahlı Çatışma Genel Sekreterlik Raporu, 2014 yılında okullara ve hastanelere yönelik saldırılar ya da bu tesislerin askeri amaçlarla kullanıldığını kanıtlayan 1500’den fazla olay belgelemiştir. Bunların arasında aşağıdaki örnekler de yer almaktadır:
  • Afganistan’da 163 okul ve 38 sağlık kuruluşu saldırıya uğramıştır.
  • Suriye’de eğitim kurumlarına yönelik 60 saldırı, okulların askeri amaçla kullanımına ilişkin 9 durum ve sağlık tesislerine yönelik 28 saldırı kaydedilmiştir.
  • Yemen’de 92 okul silahlı kuvvetler ve gruplar tarafından askeri amaçlarla kullanılmıştır.
  • Güney Sudan’da okullara yönelik 7 saldırı gerçekleşmiş, okulların askeri amaçlı kullanımına ilişkin 60 vaka belirlenmiştir.
  • Filistin Devletinde toplam 543 eğitim tesisi zarar görüp tahrip olurken, İsrail okullarına yönelik üç saldırı belirlenmiştir.
  • Kuzey Nijerya’daki yetkililere göre 2012 ile 2014 yılları arasında toplam 338 okul tahrip edilmiş ve hasar görmüştür.
Geçtiğimiz yıl içinde BM izleme sistemi ayrıca sağlık tesislerindeki sivillere, bir de olay yerine ilk gelenlere yönelik olarak ‘çift vuruş’, hata ‘üçlü vuruş’ olarak bilinen saldırıların yapıldığını belgelemiştir.

Binaları hedef alan saldırıların ötesinde çatışmaların çocukların eğitimi ve sağlığı üzerinde daha uzun dönemli sonuçları da olmaktadır. Örneğin Suriye’de hastanelere yönelik saldırıların yanı sıra, yardım konvoylarındaki malzemelere el konulması, tıbbi kurtarma işlemlerine sınırlama getirilmesi ve sağlık personelinin öldürülmesi, çatışmalardan etkilenen bölgelerde kritik ve yaşam kurtarıcı hizmetler ulaştırma imkânını gün be gün ortadan kalkması anlamına gelmektedir.

Afshan Khan sözlerine şöyle devam etti: “Nijerya ve Güney Sudan gibi ülkelerde çocuklar okullarından dehşet verici koşullarda kaçırılırken diğerlerinde tecavüze uğramakta, çalıştırılmakta ya da asker olarak kullanılmaktadır.”

İlk Dünya İnsani Zirvesi 23-24 Mayıs’ta İstanbul’da gerçekleştirilecektir. Bu toplantıda küresel liderler önemli insani krizlere etkili biçimde nasıl yanıt vereceklerini ve geleceğe daha iyi hazırlanmanın yollarını ele alacaklardır.
 
Editörlere notlar:
 
Görüşmelere ikişkin detaylı bilgilere acil durumlardan etkilenen ülke ofislerinden ve UNICEF’in New York’taki merkezinden edinilebilir. 

Daha fazla bilgi için:
Rose Foley, UNICEF New York, Tel: + 1 917 340 2582, rfoley@unicef.org

UNICEF Hakkında
UNICEF her çalışmasında çocukların haklarını ve iyiliğini gözetmektedir. Ortaklarımızla birlikte 190’dan fazla ülkede ve bölgede yürüttüğümüz çalışmalarda bu taahhüdü pratik işlere dönüştürüyoruz. Özel çabalarımız, nerede olurlarsa olsunlar tüm çocukların yararını gözeterek en güç durumdaki ve dışlanmış çocuklara ulaşmaya yoğunlaştırıyoruz. UNICEF ve çalışmaları hakkında daha fazla bilgi için: www.unicef.org. Bizi Twitterve Facebook’tan izleyin.


[i]2015’in ilk yarısında Cenevre’de Norveç ve Arjantin öncülüğünde devletler arasında yapılan istişarelerle hazırlanan Güvenli Okullar Bildirgesi devletlere, silahlı çatışmalar sırasında eğitimin korunmasına ve sürdürülmesine genel olarak siyasi desteklerini ifade etme fırsatını vermektedir. Bildirge, devletlerin onaylayıp Silahlı Çatışma Sırasında Okulların ve Üniversitelerin Askeri Kullanıma Karşı Korunması Kılavuzlarını uygulama taahhüdünde bulunacakları bir belgedir. Bildirge, Norveç Dışişleri Bakanlığı başkanlığında 29 Mayıs 2015 tarihinde toplanan Oslo Güvenli Okullar Konferansı’nda imzaya açılmıştır.  37 devlet belgeyi o gün onaylamıştır ve onaylayan devlet sayısı o günden bu yana giderek artmaktadır.
 
Güvenli Okullar Bildirgesi aşağıdaki Devletler tarafından onaylanmıştır (27 Nisan 2016 itibarıyla);
 
Afganistan, Arjantin, Avusturya, Brezilya, Bulgaristan, Orta Afrika Cumhuriyeti, Çad, Şili, Kosta Rika, Fildişi Sahili, Çek Cumhuriyeti, Ekvator, Finlandiya, Gürcistan, Yunanistan, Honduras, İzlanda, İrlanda, İtalya, Jamaika, Ürdün, Kazakistan, Kenya, Lübnan, Liberya, Liechtenstein, Luxemburg, Madagaskar, Malaysiya, Karadağ, Mozambik, Hollanda, Yeni Zelanda, Nijer, Nijerya, Norveç, Filistin, Panama, Paraguay, Polonya, Portekiz, Katar, Sierra Leone, Slovenya, Somali, Güney Afrika, Güney Sudan, İspanya, Sudan, İsveç, İsviçre, Uruguay, Zambiya