UNICEF Türkiye Ülke Ofisi İnsani Durum Raporu #9 - Mayıs 2017
|
|
|
Çocuk Dostu Şehirler Projesi 2014-2015 yıllarında, 10 belediye ve Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu (UNICEF) tarafından yürütülen, finansal desteğini IKEA Türkiye’den ve UNICEF Türkiye Milli Komitesi’nden alan yerel yönetimleri çocuk dostu politika ve program geliştirmeyi hedeflemiş bir projedir. Projenin ulusal koordinasyon mekanizmasında İçişleri Bakanlığı, Türkiye Belediyeler Birliği, Birleşmiş Kentler ve Yerel Yönetimler Orta Doğu ve Batı Asya Bölgesel Teşkilatı, Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi ve UNICEF bulunmaktadır. Türkiye’de kentleşme büyüyen ekonomi, sanayileşme ve kırsaldan kente göç ile gittikçe hızlanmakta ve artmaktadır. Türkiye nüfusunun üçte birini oluşturan çocukların ihtiyaçları ve öncelikleri bu dinamik ve hızlı değişim sürecinde dikkate alınmalıdır. Yerel düzeyde çocukların günlük hayatını etkileyen birçok hizmeti yürüten belediyelere çocuk haklarının gerçekleşmesinde önemli görevler düşmektedir. Çocuklar için yaşanabilir çevreleri belediyeler oluşturmaktadır. Belediyeler kente dair kentin ve vatandaşların problemlerinin tartışıldığı ve vatandaşın katılımı ile bunların çözümlerinin hayata geçirildiği en iyi platformları bünyesinde barındırır. Bu anlamda, çözümlerin bir paydaşı olarak çocuklar kentsel değişimin ana öncüleridir.
|
|
|
2011 yılında meydana gelen Van-Erciş Depremlerinden sonra bölgede çok sayıda ulusal ve uluslararası kurum kuruluş tarafından psikososyal destek çalışmaları yürütülmüştür. Ardarda yaşanan depremler sonrasında hayatı normale döndürmek amacıyla psikososyal destek konusunda ana çözüm ortağı olan Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (ASPB) ile UNICEF bölgede ortak çalışmalar yapmıştır. Bu rapor uygulanan psikososyal programların sonucundaki başarıların ve karşılaşılan zorlukların bağımsız bir bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlamaktadır. Bu çalışmada gelecekte uygulanacak psikososyal programlara ışık tutmak ve karşılaşılan sorunların bir daha yaşanmaması amacıyla çözüm önerileri sunulmuştur.
|
|
|
Orta ve Doğu Avrupa/BDT bölgesine özel olarak odaklanan bu rehber kitap sosyal çaışmanın ve sosyal çalışmacıların adalet sisteminin (alıkonma, kovuşturma, denetimli serbestlik ve yönlendirme gibi) farklı düzeylerindeki temel rollerine dair genel bilgiler içermektedir.
|
|
|
Bu rapor, AB üyesi beş ülkenin (Avusturya, İngiltere & Galler, Hollanda, Portekiz ve İspanya) çocuk adalet sistemleri hakkında genel bilgi vermekte ve özellikle özgürlüğünden yoksun bırakılmış olan çocukların salıverilmesine odaklanarak Türkiye’deki durumu karşılaştırılmalı olarak incelemektedir.
|
|
|
İhtiyaçlar, İyi Uygulama Örnekleri ve Çocuklarla Adli Görüşme Standartları
Adalet sistemine giren tanık, sanık, ve mağdur çocukların yaşadıkları olayı tekrar tekrar anlatarak ikincil mağduriyet yaşamalarının engellenmesine yönelik tedbirlere odaklanan bu raporda farklı ülkelerdeki çocukla adli görüşme uygulamaları ile bu görüşmeye uygun olarak geliştirilmesi gereken odaların fiziksel, teknik ve usuli standartlarına ve bir takım önerilere yer verilmektedir.
|
|
|
Uluslararası Çocuklar için Adalet Sempozyumu Çocuklar için Adalet Projesi kapsamında ve Türkiye Adalet Akademisi öncülüğünde 5-7 Aralık 2012 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sempozyum’un üç ana teması Koruma/ Önleme, Yargılama, İnfaz olarak belirlenmiştir. 4 ciltten oluşan bu Sempozyum setinde sunulan tüm bildiriler ve açılış konuşmaları derlenmiştir.
|
|
|
Çocuk Koruma Hizmetlerinde Koordinasyon Strateji Belgesi 2014-2019 yılları arasında geliştirilecek ve uygulanacak olan çocuk koruma modelini belirlemektedir. Belge, çocuk koruma hizmetlerine yönelik, önlemeyi boyutunu da içeren, 10 temel stratejik amaç ve buna bağlı stratejik hedefleri içermektedir.
|
|
|
Çocuk Koruma Hizmetlerinde Koordinasyon Strateji Belgesi Uygulama Planları, ana Strateji Belgesi’nce çerçevesi çizilen 10 temel stratejik amaç ve hedefe yönelik detaylı uygulama planlarını, bu planları uygulamakla sorumlu kurum ve kuruluşları ve detaylı süre, bütçe ile ilerleme göstergelerini içermektedir.
|
|
|
Çocuk Koruma Hizmetlerinde Koordinasyon Strateji Belgesi Yönetici Özeti, 2014-2019 yılları arasında geliştirilecek ve uygulanacak olan çocuk koruma modelinin ana hatlarını çizmektedir. Belge, (detayları ve uygulama planları ilgili birimlerce geliştirilmiş, kabul edilmiş ve Strateji Belgesi’ne işlenmiş olan) 10 temel stratejik amaç ve buna bağlı stratejik hedeflere yer vermektedir.
|
|
|
“Ekonomik Durgunluk Döneminin Çocukları: Ekonomik krizin gelişmiş ülkelerde yaşayan çocukların iyi olma hali üzerindeki etkisi” isimli 12. Innocenti Raporu
|
|
|
|
|
|
Bu rapor, Türkiye’deki şartlı nakit transferi (ŞNT) programlarının iyileştirilmesi için çeşitli öneriler getirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, bu raporda ilk olarak şartlı nakit transferlerine ilişkin temel bilgiler verilmekte olup daha sonraki bölümde Brezilya, Arjantin, Meksika ve Şili gibi ülkelerde uygulanan ŞNT programlarının hem temel ve hem de birbirinden ayıran özelliklerine değinilmektedir. Üçüncü bölümde, ilk olarak Türkiye’de uygulanan ŞNT programı hakkında detaylı bilgi verilmekte ve daha sonra Türkiye’deki ŞNT programını iyileştirme yöntemleri ele alınmaktadır. Bu raporda ayrıca, Türkiye’deki mevcut ŞNT programınının iyileştirilmesine yönelik seçenekleri değerlendirmek üzere 10 Eylül 2013 tarihinde Ankara’da (Türkiye) düzenlenen çalıştayın temel bulgularına da yer verilmektedir. Raporun son bölümünde gelecekte yapılacak çalışmalara yönelik öneriler sunulmaktadır.
|
|
|
UNICEF'in görevi, çocuk haklarının korunması, çocukların temel gereksinimlerinin karşılanmasına yardımcı olunması ve çocukların potansiyellerini eksiksiz biçimde geliştirebilmeleri için gerekli fırsatların yaratılmasıdır. UNICEF, sözlerin eyleme dönüşmesine yardımcı olmak için sürdürdüğü çabaların bir parçası olarak, Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin uygulanmasına ilişkin bu Elkitabı’nı yayınlamaktan kıvanç duymaktadır. Bu Elkitabı’nın amacı, hükümetlerin, STK’ların ve Birleşmiş Milletler Kuruluşları’nın insan haklarını bu dünyada yaşayan her çocuk için bir gerçeklik haline getirmek için harcadıkları çabalara yardımcı olmaktır.
|
|
|
Okul Dışındaki Çocuklar Küresel Girişimi, UNICEF ve UNESCO İstatistik Enstitüsü tarafından 2010 yılında başlatılmıştır; amacı okul dışındaki çocuk sayısındaki azalmayı hızlandırmak ve bu çocuklar için izleme sistemlerini güçlendirmektir. Toplam 25 ülkenin dahil olduğu Girişim kapsamında ülke, bölge ve küresel düzeyde araştırmalar ve çalışmalar yapılmaktadır; Türkiye ülke raporu bu kapsamda hazırlanmıştır.
Bugün Türkiye’de, temel eğitimlerini başarıyla tamamlayan çocukların oranı ülke tarihinin en yüksek oranıdır. Okul öncesi eğitimden faydalanan çocukların oranı yine hiç olmadığı kadar yüksektir. Tüm çabalara rağmen Türkiye’de hala temel eğitime hiç başlamayan, geç başlayan veya erken ayrılan bazı çocuklar vardır. Bu çalışma ile amacımız bu çocukları daha iyi tanımak, ülkenin her yerinde sunulan yüksek kalitedeki temel eğitime erişimlerinin önündeki engelleri anlayıp, bu engelleri aşmalarını sağlamaktır.
|
|
|
ÇOCUĞA KARŞI ŞİDDETİ İzleme Göstergeleri Kılavuzu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Çocuk Koruma Kanunu'nun 4 Yıllık Değerlendirme Toplantısı, Aralık 2009/ Toplantı Raporu
|
|
|
Çocuk ve kadınların içinde bulundukları durumunu analiz etmek UNICEF’in dünya çapındaki faaliyetlerinin önemli bir parçasıdır. UNICEF’in çalışma yaptığı her ülkede böyle bir durum analizi düzenli olarak yapılmaktadır. Genellikle beş yılda bir yapılan bu analiz, UNICEF’in o ülkenin hükümeti ile bir sonraki beş yıl boyunca uygulayacağı işbirliği programının hazırlanmasında kullanılmakta, daha sonra da periyodik olarak güncellenebilmektedir.
|
|
|
Çocuk ve kadınların içinde bulundukları durumunu analiz etmek UNICEF’in dünya çapındaki faaliyetlerinin önemli bir parçasıdır. UNICEF’in çalışma yaptığı her ülkede böyle bir durum analizi düzenli olarak yapılmaktadır. Genellikle beş yılda bir yapılan bu analiz, UNICEF’in o ülkenin hükümeti ile bir sonraki beş yıl boyunca uygulayacağı işbirliği programının hazırlanmasında kullanılmakta, daha sonra da periyodik olarak güncellenebilmektedir.
|
|
|
|
|
|
Kız Çocukların temel eğitimlerini aldıkları okul ortamını belirleyen pek çok etmen vardır. Hükümetlerin politikaları ve uygulamaları, mevcut okul sistemi, çocuğun içinde bulunduğu çevredeki uygulamalar, dinsel inançlar, kültürel tutumlar ve davranışlar bu etmenler arasındadır.
|
|
|
Bu yayın Kız Çocuklarının Okullaşmasına Destek Kampanyası çerçevesinde hazırlanmıştır
|
|
|
Çocuklara Yönelik Şiddetin Ortadan Kaldırılması
|
|
|
2005 yılı Mart ayında Türkiye’den bir heyet, bu ülkede iyotlu tuz kullanımı konusunda daha fazla bilgi edinmek ve elde edilen baflarldan Türkiye için anlamlı olabilecek dersler çıkarmak üzere Bulgaristan’a 3 günlük bir inceleme gezisi yaptı. Heyette yer alanlar arasında Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve Tarım Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü uzmanlarının yanı sıra UNICEF Türkiye, Hacettepe Üniversitesi Tıbbi Teknolojiler Yüksek Okulu Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden uzmanlarla Gıda Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı bulunuyordu
|
|
|
|
|
|
TÜRKİYE’DE 5 YAŞINDAN KÜÇÜKLER ÖLÜM HIZINDA (5YKÖH) AZALMA: BİR DURUM ARAŞTIRMASI
|
|
|
Birleşmiş Milletler'in Çocuk Haklarına Dair Sözleşmesi ile Türk Hukuk Mevzuatı Karşılaştırmalı Analizi - Tam Rapor ve Yönetici Özeti'ni aşağıdaki linklere tıklayarak okuyabilirsiniz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Türkiye’de Çocuklar için iyi Yönetişim, Koruma ve Adalete Doğru
|
|
|
Çocuklar İçin İlerleme - TOPLUMSAL CiNSiYET EŞİTLİĞİ VE İLKÖĞRETİME İLİŞKİN RAPOR SAYI 2, NİSAN 2005
|
|
|
EĞİTİMİN TOPLUMSAL CİNSİYET AÇISINDAN İNCELENMESİ Raporu,TURKİYE 2003
|
|
|
BiRiNCi ÇOCUK FORUMU Raporu ANKARA, 2000
|
|
|